Megújult a Lánchíd, Budapest büszkesége!

Budapest, 2023. augusztus 4. – Az eredetileg tervezettnél másfél hónappal korábban befejeződött Magyarország egyik legismertebb szimbólumának, a Lánchídnak a felújítása. Augusztus 4-étől, péntektől szabad az út az átkelő két oldalán végigfutó járdákon is. A járdák és velük együtt a hídfőkben lévő aluljárók megnyitásával a híd szerkezeti és műemléki rekonstrukciója véget ért. 

Méltó ajándékot kapott 150. születésnapjára Budapest – a megszépült Lánchidat! Miután a beruházás befejezéséhez szükséges hivatalos eljárások – az eredetileg tervezett időpontnál mintegy másfél hónappal hamarabb – sikeresen véget értek, augusztus 4-én, pénteken a híd két oldalán végigfutó járdák, valamint a hídfőkben lévő aluljárók is megnyíltak. 

A szerkezeti és műemléki rekonstrukciót a Fővárosi Önkormányzat megbízásából a Budapesti Közlekedési Központ bonyolította le az A-Híd Zrt. kivitelezésében. A teljes projekt költségvetése bruttó 26,7 milliárd forint, ami tartalmazza a 10 százalékos tartalékkeretet és a műszaki ellenőri díjat, valamint az áfát. A Fővárosi Önkormányzat – a kivitelezés mielőbbi elkezdése érdekében – a megvalósításhoz szükséges teljes összeg biztosítását vállalta a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa 2020. februári határozatában foglalt azon kormányzati ígéretben bízva, hogy a kivitelezéshez a központi költségvetés 6 milliárd forint támogatást nyújt. Ezt a vállalását a kormány eddig nem teljesítette. 

Budapest főpolgármestere, Karácsony Gergely a Lánchíd pénteki megnyitása alkalmából rendezett sajtóeseményen elmondta: „Krúdy Gyula a Lánchíd pillérei alatt látta átmenni a régi Magyarországot az új Magyarországba. Ma, amikor több évtizedes adósságot törlesztünk a budapestieknek a megszépült Lánchíd átadásával, jó lenne azt hinni, hogy itt, ezen a hídon megy át a 150 éves Budapest a következő 150 évébe. A Lánchíd mától egy olyan város szimbóluma, amely büszke a múltjára, de megéli a jelenét, és nem enged a jövőjéből! Ez a híd arról mesél nekünk 174 éve, hogy volt idő, amikor magánvagyonból lett közvagyon, és nem fordítva, mint manapság. De mától arról is mesél, hogy igenis lehet ebben az országban átláthatóan, a költségkereteken belül maradva, a tervezettnél hamarabb befejezni egy beruházást. És ez nemcsak azért nagy szó, mert ritka az ilyen mostanság, mint a fehér holló, hanem azért is, mert – állítom – a Lánchíd felújítása az elmúlt évtizedek legösszetettebb, legbonyolultabb beruházása volt.” 

„Nehéz két évet hagyunk magunk mögött, de amit vállaltunk, azt megtettük, sőt a kivitelező és a műszaki ellenőr precíz, gyors munkájának köszönhetően a tervezettnél másfél hónappal előbb befejeztük a Lánchíd felújítását – emelte ki dr. Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója. – Sok munkával és közösségi közlekedési megoldásokkal segítettük, hogy a híd tizennyolc hónapig tartó teljes lezárása ne borítsa fel a város közlekedését. Budapest közlekedésszervezőjeként a feladatunk volt az is, hogy megfogalmazzuk, hogyan szolgálhatja a legjobban a felújított Lánchíd a fővárosban élőket, közlekedőket. A budapestiek döntésének köszönhetően növelni tudjuk a hídon és környezetében a közösségi közlekedés gyorsaságát, kiszámíthatóságát, illetve előnyben részesíthetjük a kis helyigényű közlekedési módokat, amelyek sokkal hatékonyabbak a szűk, történelmi belváros területén. Így lesz a Lánchíd újra a haladás szimbóluma!” 

A kivitelező A-Híd Zrt. vezérigazgatója, dr. Csohány András elmondta: „A Lánchíd minden magyar szemében »A HÍD«. Olyan közös nemzeti kincs, amelyet felújítani nagy megtiszteltetés és hatalmas felelősség is volt. A projekt előkészítésétől, a tervezéstől a megvalósításig mindenki – a műszaki kollégáktól az alvállalkozókon át a fizikai dolgozókig – ebben a szellemiségben, megkülönböztetett alázattal dolgozott, szakmai tudása legjavát nyújtva. Műszaki szempontból a legnagyobb volumenű munkákat a Lánchíd teljes lezárásának 18 hónapja alatt végeztük el. Úgy dolgoztunk, hogy bárki használja majd a hidat, a munkánk kifogástalan legyen, az előírásoknak és a szabványoknak megfelelve. Közös erőfeszítéssel képesek voltunk arra, hogy a teljes felújítás az eredetileg tervezettnél hamarabb sikeresen befejeződjön, így ma büszkén adjuk vissza a közlekedőknek az eddig lezárt részeket, a járdákat és a hídfőkben lévő aluljárókat is.” 

A főváros életében történelmi pillanatnak számító hídátadón a Fővárosi Önkormányzat, a BKK és a kerületek vezetői a lakossággal és a környéken közlekedőkkel közösen ünnepeltek. Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere ünnepélyesen visszaadta a Lánchidat Fazekas János hídmesternek, aki legendás hídmester-dinasztia tagja. Édesapja 1964-ben lett a Lánchíd hídmestere, és 2004-ig töltötte be a pozíciót, amit aztán fia, János vett át tőle. Nagyapja 37 évig volt hídmester a Margit hídon, ahol jelenleg János nagybátyja a hídmester. 

 

Élhetőbbé tesszük Budapestet: gyors ütemben haladt a munka 

 

A Lánchíd felújítása már nem tűrt halasztást, ezért 2021 tavaszán elkezdődött az A-Híd Zrt. kivitelezésében a dunai átkelő rekonstrukciója. A kivitelező többek között 

• elbontotta az elöregedett vasbeton útpályát, majd egyedileg gyártott acél pályatáblákból újjáépítette;

• elvégezte a bent maradó acélszerkezetek javítását; 

• restaurálta a pályaszint feletti kőfelületeket; 

• rozsdásodás elleni védelemmel látta el a láncokat és a híd szerkezetét; 

• szigetelte és aszfaltozta az útpályát; 

• elbontotta a vasbeton gyalogosjárdákat, majd acélelemekből újjáépítette azokat; 

 szélesebbé és biztonságossá tette a hídfők gyalogos-aluljáróját; 

• gyalogos-átkelőhelyet létesített a pesti hídfő északi és déli járdája között; 

• megépítette a járdaelválasztó korlátokat, valamint 

• változtatható színképű díszvilágítást szerelt fel. 

 

A kivitelező gyors ütemben haladt a munkákkal, ennek köszönhetően a felújított Lánchíd műszaki átadás-átvétele és végleges forgalombahelyezési eljárása kevesebb mint két évvel a híd teljes lezárása után – és az eredeti szerződésben vállalt 2023. augusztus 3. előtt másfél hónappal –, már június 15-én elkezdődhetett. 

A híd megújult útpályáján tavaly december 16. óta közlekednek a közösségi közlekedés autóbuszaival, taxival, motorral, kerékpárral, rollerrel, valamint a megkülönböztető jelzést használó járművekkel utazók. A budapestiek döntése nyomán, továbbá a civil és a szakmai szervezetek egyetértésével a felújítás befejezése után is marad a jelenlegi forgalmi rend.