Csaknem egymilliárd forintos vasútépítés-technológiai fejlesztést végzett a Híd-csoport

Budapest, 2016. április 15. –Az A-Híd Zrt.Magyarország egyik legnagyobb múltú, magyar tulajdonú mélyépítő vállalata, mely a Híd Csoport zászlóshajójaként a 2008 és 2015 közötti időszakban konzorciumi társaival együtt összesen 354,1 milliárd Ft értékű infrastrukturális beruházást valósított meg. Az A-Híd Zrt. nevéhez fűződik többek között a Szeged és Makó között a Tiszán átívelő Móra Ferenc híd építése és a budapesti Margit híd rekonstrukciója, az M0 autóút autópályává fejlesztése az M6 autópálya és az 51.sz. főút között és ennek keretén belül a soroksári Duna-híd kibővítése, a budapesti 1-es és 3-as villamos vonalak rekonstrukciója és fejlesztése, valamint a Budapesti Központi Szennyvíztisztító Telep kivitelezése. A Híd Csoport 2015 folyamán európai uniós támogatással egy olyan, Közép-Európában egyedülálló technológiai fejlesztést is végrehajtott, amely lehetővé teszi, hogy sokkal hatékonyabban végezhessen vasúti, HÉV és villamos vágányépítési és fenntartási munkálatokat.

Rendkívül sikeres éveket tudhat maga mögött az A-Híd Zrt., mely 2008-as tulajdonosváltásának eredményeként újra 100%-os magyar tulajdonban került.A cégcsoport gazdálkodása a tulajdonosváltás követően folyamatosan sikeres volt. 2009-től napjainkig az árbevétel összesen 231 milliárd forintot tett ki, melyből az adózott eredmény összesen 8,8 milliárd forint volt. A vállalat az elmúlt 7 évben összesen 5,3 milliárd forintnyi adót fizetett be.Uniós források bevonásával, konzorciumi társaival együtt összesen 146 db szerződést kötött 354,1 milliárd Ft értékben, amelyből saját munkája 186,8 milliárd Ft-ot tett ki. Beruházásai java részét hídépítés, autópálya építés, vasútépítés, vízépítés, valamint kommunális infrastruktúra fejlesztés tette ki, melyek nem csak minőségükben, de az alkalmazott technológiák tekintetben is egyedülállóak.

A Híd Csoport 2015-ben európai uniós támogatással Közép-Európában is újvasútépítés-technológiai fejlesztéstis végrehajtott, amely lehetővé teszi, hogy vasúti- vagy villamosvonalakon sokkal hatékonyabban elvégezhetők legyenek a vágányépítési és fenntartási munkálatok.  A beruházás illeszkedik a vállalatcsoport azon stratégiájához, hogy magas színvonalon kötött pályás közlekedési projektek kivitelezéséthajtsák végre, hiszen a technológiai újításnak köszönhetően környezettudatos módon, alacsony fenntartási költségek mellett tudják maximalizálni hatékonyságukat. A BRM 8 AC típusú moduláris, hidraulikus ballasztaláverő gépet és aPEM-LEM pálya és kitérő fektető-szállító gépláncot a KMOP 1.2.1-13/B. pályázat uniós forrásainak bevonásával szerezte be a vállalat.

Kiemelten sikeres ciklust zártunk, büszkék vagyunk megvalósult projektjeinkre, melyeknek köszönhetően kiváló referenciáikkal rendelkezünk. Emellett a beszerzett gépek hatékonysága, kiváló szakértői csapatunk és vállalatunk pénzügyi stabilitása a biztosíték arra, hogy a jövőben is eredményesen dolgozhassunk” – mondta Sal László, azA-Híd Zrt. vezérigazgatója.

 

Az A-Híd Zrt. által megvalósított jelentősebb beruházások

 

Az M43 autópályán a Tisza felett átívelő Móra Ferenc híd olyan konstrukcióval (trapézbordás extradosed) épült, mely lehetővé tette, hogy a híd összesen egy darab, 180 méter hosszú nyílással ívelje át a folyót.Ez a korszerű, anyagtakarékos japán technológia nemcsak Magyarországon és a régióban, de világszerte újdonságnak számít.

A Margit hídés a kapcsolódó közlekedési rendszer fejlesztése során kiemelt figyelmet fordítottak a híd eredeti állapotának visszaállítására.Korszerűsítették a 840 m hosszú főhidat és a 90 m hosszú szárnyhidat. A projekt során1445 vágányméter speciális zajcsökkentésű, ún. Edilon rögzítésű villamos pálya, 7 600 m2 közúti pálya és 2 x 730 mkerékpárút épült.

Az autópálya fejlesztések közül kiemelendő az M0 autóút déli szektor M6 autópálya és 51. sz. főút közötti szakaszának autópályává fejlesztése, melynek keretén belüla cégcsoport megépítette a Soroksári Duna-ág hídját. A munkálatok során – a szintén az A-Híd által 26 évvel ezelőtt kivitelezett – fél pályát átvezető híd mellé épült a szabadon betonozott, megközelítőleg 150 m hosszú, három nyílású új híd.

A kötött pályás építkezések közül kiemelkedő a három szakaszban megvalósult az Óbudát Esztergommal összekötő vasútvonal kivitelezése és a budapesti 3-as villamos vonal felújítása, melyet a Mexikói út és a Gubacsi híd között teljes egészében a cégcsoport végzett. Az A-Híd konzorciumban részt vett a budapesti 1-es vonal felújításában és meghosszabbításában is. A vállalat újította fel az Árpád hídon meglévő vágányokat és építette ki az új villamosátvezetést a Rákóczi hídon.

A vízépítési munkák közül az egyik legjelentősebb a Hany-Tiszasüly árvíztározó megépítése.

Az 55 km2 alapterületű, négy darab zsiliptáblával biztosított tározó kivitelezése során hárommillió köbméter árvízvédelmi töltés épült, és a szerkezetekbe többmint 26 000 m3 betontépítettek be.Ugyancsak nagy jelentőségűa 2010-ban átadott Budapesti Központi Szennyvíztisztító Telepkomplex technológiai továbbfejlesztése. A szennyvíztisztító telep az Élő Duna projekt részeként épült meg, melyKözép-Európa legnagyobb környezetvédelmi beruházása. A 3. tisztítási fokozat kialakításával jelentősen javult a Duna vízminősége. Az új eljárásnak köszönhetően megnőtt a nitrogén és a foszfor eltávolítás hatásfoka, csökkent a víz lebegőanyag tartalma, ésfejlesztették az iszapkezelő technológiai egységeket is.

Az A-Híd Zrt. 36 település ivóvíz minőségének javításában is aktív szerepet vállalt.Összesen 97 km új ivóvízvezetéket épített ki, és 33 km-nyi vezeték rekonstrukciójában vett részt.A program részeként több víztorony felújítása, újak építése, valamint vízmű telepek technológia fejlesztése is megvalósult. Az elmúlt 8 évben 455 403 fm-nyi szennyvíz gravitációs vezetéket, 135 188 fm szennyvíz nyomóvezetéket épített ki a vállalatcsoport. Munkájuknak köszönhetően 18 924 háztartás kapcsolódhatott rá a szennyvízcsatorna-rendszerre országszerte.

A technológiai beruházás két legfontosabb eleme

ABRM 8 AC típusú moduláris, hidraulikus ballasztaláverő gép, melyetvágányok és kitérők ágyazatánaktömörítésére terveztek, képes rá, hogy bármely pályahálózaton (HÉV, villamos, metró és vasút) építési és fenntartási vágányszabályozást végezzen. A hazánkban egyedülálló, egyetlen kezelő által is üzemeltethető gép alkalmas mind a közúti, mind a vágányon való közlekedésre, így könnyen eljuttatható a munkaterületre. A tömege mindössze 10 tonna,legkisebb bejárható ívsugara 20 m, ígyvárosi villamos, metróés HÉV vonalak felújítására, karbantartására is könnyen alkalmazható. Hidraulikus gumikerekeinek köszönhetően a pályatestet akár magas töltésen keresztül is képes megközelíteni. Költsége minimalizálható, teljesítménye pedig 200 vágányméter per óra.

A beruházás másik egyedülálló eleme egy PEM-LEM pálya és kitérő fektető-szállító géplánc, mely a PEM 807 típusú hordozóállványból és a LEM 460 R1 típusú emelő-szállító eszközből áll.

Az első egysége a PEM 807 típusú teleszkópos vágánymező és kitérő mozgató gép vágányfektetési és vágánybontási munkáknál használható.  Önjáró, rádió távirányítású és különböző emelési mozgatásokat lehet vele végrehajtani. Kialakításának köszönhetően bármilyen típusú kitérőnél alkalmazható.

A második egység a szállításért felel. A LEM 460 R1 típusú szállítókocsi különböző vasúti pályaelemek és kitérők szállítására alkalmas. Szintén önjáró, emelőasztallal, mozgatógerendával és rádió távirányítással rendelkezik.

A két típusú gép külön- külön és együtt is használható. Egymással kombinálva komplett vágány és kitérő szállító és vágány-fektető egységet alkot.  2 gép közös munkájával 24 méteres szakasz mozgatható, de a 10 egységből álló géplánccal már 120 méteres vágánymező szállítható, fektethető egyszerre. További előnye, hogy alkalmas a munkapadon lekötött kitérő fektetésére is.

A speciális rendszert a francia Geismar SAS vállalat fejleszti és gyártja. A rendszer a régióban egyedülálló, de Nyugat-Európában és világszerte már számos helyen alkalmazzák a kötöttpályás közlekedési vonalak építésére, rekonstrukciójára, többek közt a francia TGV gyorsvasút vágányszakaszainak folyamatos cseréjére.

„Az együttműködés során a legfontosabb szempont a szakmai tapasztalat. Olyan cégekkel dolgozunk együtt, akik ezt a magas szakmai színvonalat korábbi projektjeikben már bizonyították. Örülünk neki, hogy itt Kelet-Közép-Európában ezt az egyedülálló fejlesztésünket az A-Híd és partnerei fogják használni” – hangsúlyozta ThiébaultBulber, a Geismar kereskedelmi igazgatója.

A Híd Csoportról:

A Híd Csoport Magyarország egyik legnagyobb múltú, magyar tulajdonú, mélyépítő társasága. Az elődvállalkozások története egészen a 19. század végéig vezethető vissza, amelyek az utódoknak továbbörökítették a megszerzett szaktudást. A csoporthoz számos, hazánkban elsőként bevezetett építéstechnológiai újítás köthető. A Híd Csoport két zászlóshajója az A-Híd Zrt. és a Hídépítő Zrt., amelyek fővállalkozói munkáját számos – speciális feladatokra szakosodott – társvállalat támogatja. Fő profilját a mélyépítés adja, így gyakran vállal szerepet a hazai infrastrukturális fejlesztésekben az út- és hídépítésektől, a vasútépítésen, árvízvédelmen át, a közműépítésekig.