Olyan, mint a fociban: csapatként nyert meccset az A-Híd

olyan-mint-a-fociban

Több szempontból kulcsfontosságú és komoly kihívásokat támasztó projektként nyert Építőipari Nívódíjat az 1-es villamos bővítése és felújítása. A részletekről az A-Híd projektvezetője adott lapunknak interjút.

Közlekedési létesítmény kategóriában idén az Uvaterv Zrt. és a Főmterv Zrt. által tervezett, az A-Híd Zrt. és a Colas Alterra Zrt. kivitelezésében elkészült projekt nyerte el a legrangosabb elismerésnek számító Építőipari Nívódíjat. A két építőipari cég a főváros egyik legnagyobb forgalmú közlekedési eszközét fejlesztette: az 1-es villamos vonalát újították fel a Kerepesi úttól a Közvágóhídig, illetve hosszabbították meg a Rákóczi hídon keresztül a Fehérvári útig.

olyan-mint-a-fociban2

Az egy évvel ezelőtt zárult projekt (a nívódíjakat rendre csak az átadás után legalább egy évvel ítélik oda, hogy a használhatóság is vizsgázzon) kiemelt jelentőségét az adja, hogy a Dunán való átvezetésével az Óbudáról induló 1-es villamosnak megszületett a budai visszacsatolása. Ezzel 15 év elteltével új szakasszal bővült a főváros villamos hálózata, illetve

Évekig lehet rá építeni

A díjnyertes beruházás részleteiről Varga Balázst, az A-Híd projektvezetőjét kérdeztük, aki a munka közben egyáltalán nem számított erre a sikerre. „Az ember nem ezért dolgozik, nekem legalábbis eszembe se jut ilyesmi menet közben, így ez a díj meglepetés volt” – fogalmazott az A-Hídnál 15 éve dolgozó szakember. „Ugyanakkor emberileg és szakmailag is fontos számunkra egy ilyen szintű visszajelzés, amire aztán évekig lehet építeni.”

olyan-mint-a-fociban3

Varga Balázs (balra) az Építőipari Nívódíj ünnepi gáláján

 

Varga Balázs igyekezett hangsúlyozni, nem egy egyéni díjat vehetett át az ÉVOSZ évzáró ünnepségén. „Az A-Híd részéről tizenöten dolgoztunk a projekten, több mint egy éven keresztül. Ez olyan, mint a futballban, a csapat nyeri meg a meccset, nem egy ember. Ugyanakkor ki kell emelnem a konzorciumi partnerünket, a Colas Alterra Zrt.-t, remek kapcsolat alakult ki velük. Együtt tudtunk gondolkodni és dolgozni, vita és nézeteltérés nélkül, ami nagyon fontos.”

A közösségi közlekedés egy másik világ

Villamosfelújítást eddig nem sokszor végzett az egyik legnagyobb építőipari múlttal bíró, magyar tulajdonú vállalat, így sokat tanultak a projektből. „Bár a szegedi villamosok felújításában benne voltunk, ez viszonylag egy új terület volt, így emiatt is a fejlődésünket szolgálta. Még akkor is, ha természetesen volt benne vágányfektetés vagy mélyépítési munka, ami abszolút a cég profiljába vág.”

olyan-mint-a-fociban4

Varga Balázsnak személyesen is tanulást hozott a munka, ugyanakkor fontos támpontot adott neki, hogy korábban dolgozott a fővárosi közösségi közlekedést érintő projekten: a 4-es metró építésénél vagy a Szabadság-híd felújításánál. „Ez egy speciális terület, miután az ilyen beruházásoknál az utazóközönség kiszolgálása mindent felülír, még a műszaki elemeket is háttérbe szorítva. Kiemelten kell figyelni a határidőkre és a forgalomtechnikára, mert az határozza meg a mindennapokat.”

A projektvezető elmondta, a mostani munkában is fent kellett tartaniuk a közforgalmat, hiszen a főváros egyik legforgalmasabb útvonalán dolgoztak. „Folytonos sávzárásra nagyon kevés lehetőségünk volt, de sikerült megtalálni rendre a kompromisszumokat a BKK-val.”

Az iskolakezdés fokozta a tempót

A projekt szakaszosan történő kivitelezéssel készült el, így biztosítva a közlekedés lehető legkisebb érintettségét. A legfeszesebb tempó a felújításnál volt a pesti oldalon: „A Kerepesi út és a Közvágóhíd közötti résszel a nyár folyamán az iskolakezdésig el kellett készülnünk, hogy amikor megnövekedik a forgalom, addigra megszűnjön a pótlóbuszokkal történő közlekedés. Nem egyszer éjszaka is dolgoztunk a határidő érdekében.”

A felújítás során megújultak a peronok és az áramellátási rendszer, emellett néhány szakaszon vágánycseréket is végrehajtottak.

A hídon végül csak a talicskás megoldás működött

A felújításnál is nagyobb kihívást jelentett az 1-es villamos új szakaszainak megépítése, azon belül pedig a Rákóczi-hídon történt átvezetése. „Itt folytonos sávzárást nem tudott számunkra biztosítani a BKK az átmenő forgalom miatt, így viszont rendkívül nehéz volt a hídszerkezetre való bejutás. Miután oldalról nem lehetett, homlokirányból, vagyis a két hídfőről kellett mindent bejuttatnunk. Ezt úgy oldottuk meg, hogy a vasszerelésű dolgokat előre gyártottuk, és egyszerre emeltük be.”

olyan-mint-a-fociban5

Hasonló kihívás volt a mintegy 350 köbméter öntött aszfalt bejuttatása hídra. „A technológia szerint a szállító autóból egy csúszdán át kell a talicskákba önteni az aszfaltot, és azokon betolni. Ez azonban nem volt megvalósítható a villamospályát a közúttól elválasztó korlát miatt sem, hiszen ott nem fér be a talicska.” Végül vödrökkel emelték le, és a korláton átemelve öntötték a helyére az aszfaltot.

Budán útépítés is kellett a kivitelezéshez

Az újonnan épülő budai szakaszon útépítési feladatuk is volt, a Hauszmann Alajos utcától a villamosnak az út középére kerülése miatt. „Szélesíteni kellett az út keresztmetszetét, módosítani a zajvédő falat, középen megtalálni a helyet a villamospályának.”

olyan-mint-a-fociban6

A teljes szakaszon a fent említettek mellett elkészült két aluljáró csatlakozás és kilenc peron átépítése. Hat új peron és két új aluljáró jött létre liftekkel, valamint 6759 m vágány a sínek között zöldfelületekkel, a teljes áramellátással, útépítéssel, végleges forgalomtechnikával együtt.

Hegedűs Gergely

Forrás: magyarepitok.hu
2016.12.13.